Izbegnite ove greške kako bi vaš trening bio besprekoran!

Moguće je da u prste poznajete temu o kojoj držite trening, a da vaš trening ipak ne bude uspešan. Deset grešaka koje ćemo sada nabrojati, mogu da umanje kvalitet svakog treninga:

onpoint

  1. Skučen prostor za rad. Osim toga što za učesnike obuke treba da obezbedite dovoljno veliki prostor, ne zaboravite da i za sebe ostavite mesta. Recimo, ukoliko koristite projektor sa folijama, biće vam potreban radni sto dovoljno velik da na njega možete da stavite sam aparat,  folije, uputstva, grafikone, skice, papire. Ako koristite laptop i LCD projektor potrebno vam je manje. Bar1,5m prostora trebaće vam između stola i slušalaca. Ako je rastojanje veće, bićete mnogo odvojeni od publike; ako je manje, možda ćete se i vi i slušaoci osećati klaustofobično.

    Ako obučavate u tuđem prostoru, dajte detaljna uputstva onome koje zadužen za nameštanje sale – napravite mu i skicu i dođite ranije kako biste, ako zatreba, sve proverili i ako je potrebno popravili.
  1. Ignorisanje onih koji nisu došli svojevoljno. Ima trenera koji ovakve osobe zovu 'taocima'. Oni su prisiljeni da dođu i zato vam mogu znatno otežati rad, ukoliko ignorišete njihovo prisustvo na samom početku programa. Ne tražite od njih da se pomire sa datom situacijom. Umesto toga, naglasite da ima mnogo slučajeva kada su oni koji su najmanje želeli da prisustvuju obuci, postajali najzahvalniji učenici na kraju.
  1. Skrivanje iza govornice. Treneri koji imaju ovu naviku i nesvesno stvaraju prepreku između sebe i slušalaca. Ostavite govornicu i šetajte prostorijom. Vaše kretanje održavaće zainteresovanost publike.
  1. Držanje distance. Ukoliko ne ostvarite lični kontakt s publikom pre nego što počnete predavanja, izgledaćete odbojno, što će smanjiti osećaj udobnosti i opuštenosti u vašem prisustvu. Polaznici će imati osećaj da ne mogu da vam priđu i razgovaraju sa vama tokom pauza. Zbog toga koristite svaku priliku da pričate sa njima. Postarajte se da na stolu, ispred svakog polaznika bude napisano njegovo ime kako biste mogli poimence da im se obraćate u odgovarima na njihova pitanja.
  1. Izbegavanje kontakta pogledom. Nedostatak stupanja u kontakt pogledom učiniće da se vaši slušaoci osećaju neugodno i da vam ne veruju. Dok govorite, gledajte direktno u oči po nekoliko sekundi svakoga od onih koji sede ispred vas.
  1. Traženje izgovora. Ako ne možete da započnete obuku zato što priručnici nisu odštampani ili ne možete da uradite planiranu grupnu vežbu jer vam je pas pojeo maketu – to polaznici ne treba da znaju. Kada im kažete nešto ovako banalno, posumnjaće u vaš profesionalizam. Pokušajte da doskočite ovakvim situacijama tako što nećete čekati sa pripremom materijala do poslednjeg minuta pred početak predavanja. Kada nešto nepredviđeno iskrsne, samo se ponašajte kao da se sve odvija u najboljem redu.
  1. Mrmljanje ili monotona intonacija. Loše i dosadno izlaganje upropastiće svaku prezentaciju. Naučite da govorite razgovetno. Uvežbavajte svoje prezentacije snimajući ih na audio ili video uređajima. Potom, saslušajte ili odgledajte to što ste snimili i razmišljajte šta biste mogli da promenite u visini, tonu, boji glasa ili akcentovanju; možda brzinu govora ili pravljenje pauza pred isticanjem najvažnijih tačaka.
  1. Nepovezano skakanje sa teme na temu. Treneri koji skaču s teme na temu, ne pokušavajući da na izvestan način svaki novu temu povežu sa prethodnom, lako gube pažnju svoje publike – a time i njenu zainteresovanost. Povezujte teme o kojima govorite. Koristite časove revizije gradiva na kojima ćete sumirati ono što je do tada naučeno i pripremiti slušaoce za sledeću celinu.
  1. Izbegavanje pitanja. Kada ignorišete pitanja prisutnih ili ih obeshrabrujete govoreći: „O tome ćemo kasnije“, vi zapravo, stopirate proces učenja. Kada pređete neki deo materijala, tražite pitanja. Ukoliko više volite da vam pitanja postavljaju kada dođete do izvesnog dela celine, kažite to svojim polaznicima unapred. Takođe, parafrazirajte pitanje pre nego što na njega odgovorite, kako bi svi čuli i razumeli o čemu se radi.
  2. Neumesne šale. Neke šale mogu da služe za opuštanje atmosfere na predavanjima, ali neke ne mogu. Umesto da terate publiku da skakuće naokolo kako bi se razbudila, zamolite ih da se predstave i kažu čemu se nadaju po okončanju programa. Ako baš morate da upotrebite šalu, postarajte se da njome nikog ne uvredite ili ponizite.   

Štampa